Положення про академічну доброчесність

 

 

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

Директор ліцею

_________  Ю.ЧЕРКАШИНА

«____»   ____________    _______   року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Положення

про академічну доброчесність

учасників освітнього процесу Комунального закладу

«Волохівський  ліцей   Вовчанської міської  ради

Чугуївського району   Харківської області»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СХВАЛЕНО

на засіданні педагогічної

ради  Комунального закладу

 «Волохівський  ліцей

Вовчанської міської  ради

Чугуївського району

 Харківської області»

протокол від  30.08. 2021  №  1

Голова педагогічної ради

__________   Ю.ЧЕРКАШИНА

 

 

 

 

 

 

 

 

І.  Загальні положення

1.1. Положення про дотримання академічної доброчесності учасниками освітнього процесу Комунального закладу  «Волохівський  ліцей  Вовчанської міської  ради  Чугуївського району  Харківської області»  (далі – Положення) регламентує норми та правила етичної поведінки, професійного спілкування між педагогічними працівниками та здобувачами освіти, а також дотримання учасниками освітнього процесу академічної доброчесності та заходів попередження плагіату.

1.2. Положення є складовою нормативної бази забезпечення освіти Комунального закладу  «Волохівський ліцей  Вовчанської міської  ради  Чугуївського району  Харківської області», розроблене на основі Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про авторське право і суміжні права», «Про запобігання корупції», Цивільного Кодексу України  та інших нормативно-правових актів чинного законодавства України та нормативних (локальних) актів ліцею.

1.3. Метою Положення є дотримання високих професійних стандартів                    в освітній сфері, підтримки особливих взаємовідносин між педагогічними працівниками та здобувачами освіти, запобігання порушенню академічної доброчесності.

1.4. Дія Положення поширюється на всіх учасників освітнього процесу закладу.

1.5. Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів                       та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

ІІ. Принципи академічної доброчесності

2.1. Для забезпечення академічної доброчесності в освітньому закладі необхідно дотримуватись наступних принципів:

- демократизм;

- законність;

- соціальна справедливість;

- пріоритет прав і свобод людини і громадянина;

- рівноправність;

- гарантування прав і свобод;

- прозорість;

- професіоналізм та компетентність;

- партнерство і взаємодопомога;

- повага та взаємна довіра;

- відкритість і прозорість;

- відповідальність за порушення академічної доброчесності.

2.2. Кожен учасник шкільної спільноти наділений правом вільно обирати свою громадську позицію, яка проголошується відкрито при обговоренні рішень             та внутрішніх документів.

Комунальний заклад « Волохівський  ліцей Вовчанської міської ради  Чугуївського району  Харківської області»  здійснює свою діяльність окремо від політичних уподобань, партій, релігійних об’єднань та рухів у будь-якій формі організації.

2.3. Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:

- дотримання норм Конституції України;

- дотримання норм чинного законодавства України в сфері освіти;

- дотримання загальноприйнятих етичних норм;

- дотримання норм законодавства України про авторське право і сумісні права;

- повагу до осіб, які здобувають освіту, до їхніх батьків та осіб, які їх замінюють, незалежно від віку, статі, стану здоров’я, громадянства, національності, ставлення до релігії, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин;

- об’єктивне оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти;

- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;

- якісне, вчасне та результативне виконання своїх посадових обов’язків;

- впровадження у свою діяльність інноваційних методів навчання;

- відповідно до вимог законодавства підвищення своєї кваліфікації;

- дотримання правил посилання на джерела інформації у разі використання відомостей, написанні методичних матеріалів, наукових, творчих робіт тощо;

- не розголошування конфіденційної інформації, інформації з обмеженим доступом та іншими видами інформації відповідно до вимог законодавства              в сфері інформації та звернення громадян та захисту персональних даних;

- надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну діяльність;

- контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;

- відповідальність за порушення академічної доброчесності.

2.4. Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:

- дотримання загальноприйнятих етичних норм;

- дотримання норм законодавства України про авторське право;

- повагу до педагогічних працівників;

- самостійне виконання навчальних завдань, завдань різних видів контролю (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується                     з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);

- подання на оцінювання лише самостійно виконаної роботи, що не                              є запозиченою або переробленою з іншою, виконаної третіми особами;

- повагу до честі й гідності інших осіб, навіть, якщо їх погляди відрізняються від ваших;

- присутність на всіх навчальних заняттях, окрім випадків, викликаних поважними причинами;

- використання в навчальній або дослідницькій діяльності лише перевірених            та достовірних джерел інформації;

- надання нефальсифікованої  інформації та не фабрикування її;

- несення  відповідальності за порушення академічної доброчесності;

- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;

- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;

- надання достовірної інформації про результати власної начальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.

2.5. Дотримання академічної доброчесності батьками передбачає:

- виховання в дітей поваги до гідності, прав, свобод і законних інтересів однокласників, учнів інших класів, учителів та інших людей;

- виховання відповідального ставлення до власного фізичного та психічного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля, формування навичок здорового способу життя;

- формування в дитини культури життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді,               а також таких загальнолюдських цінностей, як справедливість, патріотизм, гуманізм, толерантність, працелюбство;

- виховання поваги до державної мови та державних символів України, усвідомлення необхідності дотримувати Конституції та законів України, Статуту гімназії;

- сприяння виконанню дитиною освітньої програми та досягнення дитиною передбачених нею результатів навчання, самостійного виконання нею навчальних завдань, завдань різних видів контролю.

2.6. Неприйнятним для всіх учасників шкільної спільної є:

- навмисне перешкоджання навчальній чи трудовій діяльності членів спільноти;

- участь у будь-якій діяльності, що пов’язана з обманом, нечесністю;

- підробляння документів, неправомірне їх використання;

- перевищення повноважень, що передбачені посадовими інструкціями, контрактами;

- використання без дозволу керівника (педагога) мобільних телефонів під час навчальних занять, нарад або офіційних заходів, якщо це не передбачено програмою заходу;

- вживання наркотичних речовин, алкогольних напоїв, паління, у тому числі електронних сигарет, поява в стані алкогольного, наркотичного та токсичного сп’яніння;

- пронесення зброї, використання газових балончиків та інших речей, що можуть зашкодити здоров’ю та життю людини.

 

ІІІ. Види порушення академічної доброчесності

3.1. Видами порушень академічної доброчесності вважається:

- академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;

- самоплагіат – оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;

- фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються                            в освітньому процесі або наукових дослідженнях;

- фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;

- списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;

- обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, само плагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;

- хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;

- необ’єктивне оцінювання – свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.

ІV. Академічна відповідальність за порушення академічної доброчесності

4.1. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники Комунального закладу  «Волохівський  ліцей  Вовчанської міської  ради  Чугуївського району  Харківської області»  можуть бути притягнені до такої академічної доброчесності:

- відмова у встановленні кваліфікаційної категорії;

- відмова в присвоєнні педагогічного звання;

- індивідуальне попередження;

- притягнення до дисциплінарної відповідальності відповідно до законодавства України.

4.2. За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

- повторне проходження оцінювання (самостійна робота, залік тощо);

- повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;

- індивідуальне попередження здобувача освіти та його батьків.

Порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності визначається закладом освіти з урахуванням вимог  законодавства України.

V. Права особи, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності

Особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, має право:

- ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження;

- особисто надавати усні та письмові пояснення або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;

- знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності.

  За дії (бездіяльність), що визнані порушенням академічної доброчесності, особа може бути притягнута до інших видів відповідальності з підстав                         та в порядку, визначених відповідним  законодавством України.

VІ. Заходи із формування академічної доброчесності та попередження фактів її порушення

6.1. При прийомі на роботу працівник знайомиться із даним Положенням під підпис після ознайомлення із Правилами внутрішнього трудового розпорядку ліцею.

6.2. Положення доводиться до батьківської громадськості.

6.3. Педагогічні працівники в процесі своєї освітньої діяльності дотримуються етики та академічної доброчесності, умов Положення, проводять роз’яснювальну роботу з учнями щодо етичної поведінки та неприпустимості порушення академічної доброчесності (плагіат, порушення правил оформлення, цитування, посилання на джерела інформації, списування).

VІІ. Комісія з питань академічної доброчесності

7.1. Комісія з питань академічної доброчесності (далі – Комісія) – це незалежний орган, що діє в закладі з метою забезпечення дотримання учасниками освітнього процесу морально-етичних та правових норм цього Положення.

7.2. До складу Комісії входять представники   учнівського самоврядування, педагогічного колективу, батьківської громадськості.

  Склад комісії створюється рішенням педагогічної ради та затверджується наказом керівника закладу освіти.

  Термін повноважень Комісії – 1 рік.

7.3. Комісія розглядає питання порушення морально-етичних норм поведінки та правових норма цього Положення за потребою або ж заявою учасників освітнього процесу.

7.4. Комісія звітує про свою роботу раз на рік.

7.5. Організаційною формою роботи Комісії є засідання. Засідання скликаються при необхідності вирішення оперативних та нагальних питань.

7.6. Будь-який учасник освітнього процесу, якому стали відомі факти порушення норм цього Положення чи підготовки про можливість такого порушення, повинен звернутися до Голови або секретаря Комісії з письмовою заявою на ім’я її голови. У заяві обов’язково зазначаються особисті дані заявника (П.І.Б., контактні дані: адреса, телефон, посада, клас, особистий підпис). Анонімні заяви чи заяви, викладені в некоректній формі, Комісією             не розглядаються.

7.7. На засідання Комісії запрошуються заявник та особа, відносно якої розглядається питання щодо порушення Положення академічної доброчесності.

7.8. Комісія має право:

- одержувати, розглядати, здійснювати аналіз заяв щодо порушення норм цього Положення та готувати відповідні висновки;

- залучати до своєї роботи експертів з тієї чи іншої галузі, а також використовувати технічні і програмні засоби для достовірного встановлення фактів порушення норм академічної доброчесності за поданою заявою;

- проводити інформаційну роботу щодо популяризації принципів академічної доброчесності та професійної етики педагогічних працівників та здобувачів освіти;

- ініціювати, проводити та підтримувати дослідження з академічної доброчесності;

- готувати пропозиції щодо підвищення ефективності впровадження принципів академічної доброчесності в закладі;

- надавати рекомендації та консультації щодо способів і шляхів більш ефективного дотримання норм цього Положення.

VІІІ. Заключні положення

8.1. Учасники освітнього процесу мають знати Положення про академічну доброчесність. Незнання або нерозуміння норм цього Положення                              не є виправданням неетичної поведінки.

  Заклад забезпечує публічний доступ до тексту Положення через власний офіційний сайт.

8.2. Прийняття принципів і норм Положення засвідчується підписами членів педагогічного колективу. Здобувачі освіти ознайомлюються в обов’язковому порядку.

8.3. Положення про академічну доброчесність Комунального закладу  «Волохівський  ліцей  Вовчанської міської  ради  Чугуївського району  Харківської області» схвалюється педагогічною радою закладу та затверджується наказом директора.

8.4. Зміни та доповнення до Положення можуть бути внесені будь-яким учасником освітнього процесу за поданням до педагогічної ради ліцею та затверджуються наказом директора.